Iaio, perquè vaig a l’escola?

kalvellido

Asseguts al brancal de la porta de casa es troben el net i l’avi.

-Iaio, perquè he d’anar a l’escola?

-Perquè tot continue igual.

-El que ha de continuar igual?

-Que tu sigues com els teus pares i que els teus fills siguen com tu: assalariats.

-I aleshores, estic destinat a ser això?

-Doncs sí. Alguns arriben a tenir una xicoteta tenda però en el fons, si no treballen no mengen, com els assalariats.

-I si vull ser metge per curar a gent malalta? O creador de medicines?

-També són assalariats encara que alguns neguen allò evident simplement per tenir unes condicions un poc millors. Fill, el més important per a mi és que no oblides mai qui eres. No ho oblides.

-Iaio, tinc un dubte: si a la meva escola em preparen per a seguir sent pobre, on ensenyen als amos?

-A les escoles d’amos. Allí els ensenyen com prendre’ns la mida.

-Què és això de “prendre’ns la mida”?

-Aprendre a viure del nostre treball sense treballar.

-Quin fàstic! Amés em sent enganyat pels mestres!

-No fill, ells no tenen la culpa. També son treballadors com nosaltres.

-Però saben per a què ens ensenyen?

-Uns malauradament no es qüestionen aquestes coses i es limiten al guió del llibre. Altres sí, i per això intenten ensenyar-te al menys a que obtingues uns coneixements i sobretot que mantingues la dignitat el dia de demà.

-I què és la dignitat?

-Una cosa que només entendràs quan pugues perdre-la. La vida també ensenya.

Anuncis

Un pensament sobre “Iaio, perquè vaig a l’escola?

  1. jovilanga diu:

    em recorda un passatge de noveccento on l’avi puja damunt la taula a olmo i li diu que anirà a l’escola a aprendre a llegir i escriure i li fa repetir que mai oblidara que és un camperol. podies editar-lo i pujar-lo, en aquest post quedaria be.

Deixa un comentari

